Udvikling eller afvikling?

Den danske bagerbranche er stadig hårdt under pres – både fra supermarkeder, convenience stores og cafeer med brødudsalg. Nye bagerkoncepter vinder frem – både som kædedrevet ”stand alone” butikker, og som in-store hos det lokale supermarked.
Hvordan er det at være lokal dansk bager i et stærkt konkurrencebetonet marked, og hvilke tanker gør den lokale bager sig  på en sydfynsk Ø med sekstusind fastboende indbyggere?

Finn’s Bageri fortæller her om hvad han gør i sit bageri på Ærø for at fortsætte udviklingen

Vi har spurgt Bagermester Finn Nissen, Finn’s Bageri – Søby på Ærø om markedet, kunderne og bagerens produktudvalg, og får følgende svar:

En af Ærøs største udfordringer er at tiltrække nye beboere, og dermed ligner vi på mange måder andre udkantskommuner. Vi er dog forskellig herfra, ved at vi er omkredset af vand på alle sider. Livet herovre er stille og roligt – måske for stille og roligt for unge mennesker.
Heldigvis har vi et sprudlende turistliv med ca. 250.000 årlige gæster, der især besøger os i de tre sommermåneder, hvor alle øens havne er fyldt godt op med sejlere i sæsonen. Hvert år glædes vi især af, at både de fastboende og turisterne gerne besøger vores lokale bageri, hvor kunderne tiltrækkes af bageriets høje kvalitet – og vores sortiment i skiftende sæsoner.

Som bagerbutik indretter vi os herefter. Vi skal ikke være ”billige”, men altid være noget både for de fastboende og for turisterne i de skiftende sæsoner, hvilket stiller krav til fleksibilitet – såvel i vareudvalget, personalet og hele butikken. Som Bagermester er jeg derfor konstant opmærksom på kundernes positive oplevelse af os, hvilket stiller krav til både indkøbsledelse, bageriets traditioner og vedvarende udvikling såvel på vores kerneprodukt, vores tillægssortiment, vores service og personale.

“Vi kan lægge nogle flere varer i posen, som matcher vores kerneprodukt, HVER gang der handles”

Aktuelt har vi fokus på vores tillægssortiment til vores egen producerede produkter. Vi vil gerne sælge mere til kunderne, når de nu har valgt at handle hos os. Derfor er det et vigtigt mål – at vi kan lægge nogle flere varer i posen, som matcher vores kerneprodukt, HVER gang der handles.

Vi spørger Finn Nissen om, hvad det rette tillægssortiment positivt betyder – og, hvad det tilfører Finn’s Bageri. Svaret er:

“Vi skal tjene penge på bundlinjen. Derfor skal vores personale sælge mere i hver enkelt salgssituation. På denne måde kan vi legitimere personaleomkostningen og gøre denne lønsom – hér spiller tillægssortimentet en væsentlig rolle.
Derfor er det vigtigt for os, at vi har ekstern adgang til informationer, historier og en stor varietet af relevante producenter og varer, som vi kan vælge imellem på eet sted – online, når det passer mig – og så få det hele leveret samlet, med én faktura!”

Vi skal tjene penge på bundlinjen. Derfor skal vores personale sælge mere i hver enkelt salgssituation

Leverings systemet skal fungere, det ved Finns Bageri om nogen – alt kommer med båd – og ofte kun én gang pr. uge. At ordrestyring og leverings systemet fungerer gør dagligdagen meget nemmere og indkøbet langt mere effektivt, hvilket det gør hos GO’ local. Med  Go’ Locals konceptet får vi nem adgang til et stort og varieret tillægssortiment, der rammer perfekt ind i den oplevelse, som vi hver dag ønsker at give vores kunder, og det mersalg vi ønsker at skabe.

Det er hele vejen igennem håndværket der tæller, og det må vi aldrig glemme, for gør vi det, taber vi kunderne til fx det lokale supermarked.
Vi imødekommer kunderne med et helhjertet sortiment, hvor ”smagen af det lokale håndværk” og måden vi leverer dette på – samlet set både skal være traditionelt og nytænkende.

GO’ local rummer for Finn’s Bageri alt, vi har behov for – for at kunne eksperimentere med vores lokale butik og kundegrundlag i svingende sæsoner. Både, hvad angår de rette producent-kolleger med den gode historie, den høje kvalitet og det giver kunderne flere grunde til netop at handle hos Finn’s Bageri. Med det rette sortiment kører kunderne gerne lidt længere for at handle hos os!”

Vi spørger Finn Nissen om, hvilke anbefalinger han har til håndværksbagerbranchen, og svaret er:

“Jeg er ikke klogere end mine kolleger, men skulle jeg vove det ene øje med en anbefaling, så skal det helt klart være, at flere må stå sammen omkring de gode initiativer, som GO’ local er. Jeg har nu købt flere gange på www.golocalshop.dk og testet flere af GO’ local producenternes varer og de er blevet særdeles godt modtaget af både personalet og vores lokale kunder. Jeg er ikke et sekund i tvivl, at når vi starter turistsæsonen , så vil tillægssortimentet fra GO’ local sammen med vores egenproducerede håndværksbagervarer tiltrække endnu flere turister fra hele øen, end sidste år, hvor vi ikke havde samme mulighed.

Så min anbefaling til mine kollegaer er, siger Finn:

“Glem ikke tillægssortimentet til dine gode brød og kager. Med konceptet ”Smagen af lokalt håndværk” er det nemt at komme i gang, og at handle på www.golocalshop.dk er på én gang både inspirerende og lønsomt.”

Resultatet er: BÄKO DANMARK / GO’ local initiativet med ”Smagen af lokalt håndværk” skaber udvikling og bremser afvikling i en branche præget af hård konkurrence!

Kontakt din BÄKO konsulent allerede i dag og bliv introduceret til GO’ locals verden. Find dit ny tillægssortiment med dejlige føde- og drikkevarer – alle håndplukket hos danske producenter…